1. Новини Закарпаття
  2. >
  3. Вся область
  4. > >

Історичну велич Виноградівщини представлено у міжнародному мистецькому проекті

29.06.2023 15:42 Культура Ексклюзив Голос Карпат

Ugocsa non coronat - цим відомим висловом починається текстова презентація Севлюша-Виноградова у альбомі «Християнський спадок святого Стефана – Комітати угорської святої корони» (Будапешт 2022).

Ugocsa non coronat - цим відомим висловом починається текстова презентація Севлюша-Виноградова у альбомі «Християнський спадок святого Стефана – Комітати угорської святої корони» (Будапешт 2022).

Угочанський комітат, нагадують автори проекту, прославився цією заявою на парламентському голосуванні у листопаді 1526 року. На той час рішення вважалося дійсним, якщо за нього проголосували всі представники адміністративних земель країни.

Того разу  виняткова позиція Угочі, найменшого комітату королівства, вплинула на результат парламентських слухань. 

Упродовж наступних століть фраза Ugocsa non coronat, тобто Угоча не коронує, означала непоступливість у відстоюванні своєї позиції. 

Візуальна презентація стосується не менш відомої культурно-історичної пам’ятки національного значення. Це архітектурний фасад палацу барона Перені.

Автором тематичної картини, як і всього альбому виступив Заслужений художник України Антон Ковач.

Розмова з художником, а також  аналітична стаття мистецтвознавця Олесі Авраменко засвідчили, що визначальну роль творення відігравав інтуїтивний підхід, емоції, викликані численними прогулянками Виноградовом, величезною кількістю ескізів, у результаті яких художник відтворив палац Перені у тому вигляді, яким він представлений на сторінці альбому.

З численних підготовчих варіантів  був обраний зимовий варіант палацу. З величезної кількості зарисовок Антон Ковач надіслав редакції, зокрема, два, датовані липнем 2019 роком. 

Якщо продовжити тему «Антон Ковач і Виноградівщина», то художник працював, зокрема,  над розписами Боржавської греко-католицької церкви, перебував у спільних пленерах, де разом з ним брали участь виноградівські живописці, зокрема, Олександр Шандор.

Загалом до альбому увійшли три закарпатські міста  – Ужгород, Берегово, Виноградів. В основі зображеного Ужгорода архітектурна і ландшафтна композиція, яка охоплює і узбережжя річки Уж, і кафедральний собор і ряд історичних будівель. Берегово представлене міською площею в історичному центрі міст.

Художній альбом в якому відображено візуальні й текстові візитівки 64 міст східної Європи, охоплює такі країни як Угорщина, Словаччина, Румунія, Хорватія, Сербія і власне Україна.

Вступні статті чотирьох авторів - голови Союзу Закарпатців Угорщини п. Бенци Юрія, єпископа греко-католицької Єпархії Кочіша Філіпа, мистецтвознавців Феледі Болажа (Угорщина) та Авраменко Олесі (Україна) - знайомлять читача з історією стародавніх міст, аналізом мистецьких  творів. 

Антон Ковач  закінчив Ужгородське училище прикладного мистецтва, потім – у 1986 році -  Львівський державний інститут декоративно-прикладного мистецтва. Зараз викладає в  Ужгородському училищі прикладного мистецтва та Закарпатській Академії мистецтв. Є членом Національної спілки художників України, Заслуженим художником України,  лауреатом багатьох престижних премій. 

Серед його виставкових проєктів – персональні та спільні виставки в містах України та за кордоном в Польщі (1994, Кошалін), Чехії (1998, Прага), Угорщині (1995, Штутгард; 1997, Егер; 2008, Ніредьгаза; Естергом, Сексард, Дебрецен, Ніредьгаза, Шопрон, Сегед…), участь в Міжнародному трієнале абстрактного мистецтва…

У 2022 й 2023 роках Антон Ковач як художник включився у підготовку виставок, присвячених воєнній тематиці, зокрема, «Чорний лютий»,  «Знак кольору.  Мистецтво в часи війни стає прихистком або ж творить нові сцени» …

Після початку московської агресії Антон Ковач активно долучився до волонтерської роботи, до збору коштів у Європі на підтримку своєї країни.

Ну а зображений руками талановитого митця палац Перені у міжнародному проекті вкотре нагадав виноградівцям про історичну велич маленької, але впливової землі Ugocsa non coronat!