Поет Андрій Любка обожнює мистецькі провокації. Назву його нової прозової збірки «Спати з жінками» серед кількох запропонованих варіантів обрали користувачі...
Про це повідомляє: karpatnews.in.ua
— Розкажи про назву книжки — що це за експеримент?
Я чув чимало коментарів, у яких нову книжку, а радше її назву, вважають провокативною. А мені здається, що назва старомодна, нормальна і для мене, наприклад, зовсім буденна. Адже йдеться про вірш. Американський поет-бітник Кеннет Кок один зі своїх віршів назвав «Спати з жінками» (назвав він його, звісно, англійською). Саме цей вірш я згадав, коли сів у свій ужгородський потяг у Львові: була ніч, в купе всі спали, а всі – це три жінки. Раптом мені подумалося, що наша залізниця – це промовиста метафора України, неприбраної комуналки, в якій усім доводиться спати разом – і жінкам, і чоловікам. Ось звідси й назва. Це дуже особиста й зовсім не провокаційна книжка, там немає жодного матюка чи яскравої еротичної сцени, це розповіді про мене й мою країну, улюблених людей і книжки.
— Що тобі особисто дарує спання з жінками?
Нічого особливого, те саме, що й іншим – радість і спокій. Я передбачав, що назва книжки викличе якусь таку серію розмов у множині, на кшталт «чому з жінками, а не з жінкою?» Це правильне питання, але на нього немає простої відповіді. На презентації в Харкові публіка жартувала, вимагаючи відео- чи хоча б фотододаток до книжки. Треба над цим подумати… (Сміється.)
— Оскільки наша розмова відбувається напередодні презентації у Франківську, то розкажи, про що збірка «Спати з жінками». Як і де народжувалися ці тексти?
Виявляється, Йоган Вольфґанґ Ґьоте втратив незайманість у 38 років, наслідком чого в літературі стала поява циклу його «Римських елегій». Минуло кілька століть, і теперішнім поетам для творчості вже не конче потрібні аж такі сплески і струси, їх задовольняє й просто сон, який часом може бути реалістичнішим за саме життя. Книжка «Спати з жінками» – саме про такий сон, від якого хочеться то якнайшвидше прокинутися, а то засинати глибше й надовше. Я писав про себе, свою й чужі країни, свої любові й своє кохання, улюблені книжки і напої. П’ятдесят історій, жодна з яких не є останньою, бо з них усе тільки починається. Можна хіба ще додати, що це тексти останніх чотирьох-п’яти років.
— Останнім часом ти більше пишеш прози, ніж віршів. Чому? Це якось пов’язане з дорослішанням?
Я не знаю, чи можна це назвати дорослішанням, але я це дуже негативно загалом сприймаю. Віршів зараз майже не пишу, ще кілька років тому мені писалося віршів п’ятнадцять на рік, а тепер – сім-вісім. Я собі це пояснюю таким чином, що кожній людині на день надано певний ліміт слів і вона сама вирішує, як ними розпорядитися. Можна написати вірш, а можна колонку, статтю чи статус у Фейсбуці. Умовно кажучи, останнім часом я все більше писав різних текстів, тим самим крадучи слова у віршів.
— Чи поезія вибудовує для тебе теперішнього певні рамки?
Навпаки. Мені здається, поезія за своєю суттю не може створювати рамки, вона їх ламає. Тому поетичний досвід дуже плідно дає про себе чути у всіх сферах, у житті загалом – бо людина, яка читає вірші, вільніша, не зашорена. Хоча, звісно, це залежить від віршів, які читаєш. От начитаєшся віршів членів Спілки письменників – і в тюрму захочеться, подалі від таких творів (сміється).
— У тебе в Фейсбуці у графах «праця» і «місце проживання» — красномовне «спитати». Отже, питаю, де ти зараз мешкаєш і чим займаєшся? Що тебе тепер найбільше цікавить і зачіпає?
До літа я житиму у Варшаві – закінчую там Варшавський університет, спеціальність «балканістика». Це сербська мова, культура, історія, політика, звичаї, інтелектуальне життя Балканського півострова тощо. Словом, у нас готують фахівців, аналітиків, знавців певних регіонів Центральної Європи. А пішов я туди вчитися, бо в якийсь момент зрозумів, що я сам – балканець. І за темпераментом, і за сприйняттям світу й пофігізмом до нього, і за походженням. Зараз я в цьому впевнений – Буковина (про це пише Василь Кожелянко) і Закарпаття – це два «балканські» регіони України. Там культура, кухня (гостре й жирне), музика на весіллях і навіть традиції кровної помсти – цілком балканські.
— Згадуючи фразу з твого вірша «випив рому, нарешті я вдома», хочу спитати: яке у тебе тепер відчуття дому? Чи знаєш, де він сьогодні?
У мене немає власного помешкання – квартири чи будинку, я багато років вважав це мінусом, а зараз дивлюся на це позитивно. Так, мені доводиться весь час винаймати помешкання, але завдяки цьому я ні до чого не прив’язаний – мені не принципово важливо, куди повертатися. Наприклад, я влітку закінчу свої справи у Варшаві – і повернуся в Україну, в Київ чи в Ужгород. У мене вільний вибір, я можу навіть у Чернівці переїхати. Хоча зараз справді схиляюся до думки про повернення в Закарпаття. А через рік-два знову поїду на півроку в якийсь Берлін чи Белград.
— Ти дебютував з віршами про любов, зрештою, це певною мірою і сьогодні твоя «візитівка». Відчуття і розуміння любові у тебе якось змінюється з часом і з новим досвідом?
Звісно, змінюється – людина з роками черствіє, у неї грубішає шкіра. Тому моя порада молодим поетам – пишіть, поки вам пишеться. З роками лірика вивітрюватиметься, такі вже закони природи в літературі.
— Якось ти достатньо відверто розповів, здається, у журналі «Країна», кілька історій про своїх жінок. Це вже була не література. Для чого такі ризики?
Я не хотів би відкривати всіх карт, але інтерв’ю «Країні» не обов’язково ж має бути правдою. Письменник цілком може собі вигадати п’ять любовних історій і розказати їх, зронюючи скупу чоловічу сльозу. Але скільки з них правдивих, а скільки – містифікацій, суто літературних сюжетів, ніхто не знає.
— Навчання у військовому училищі якось дається взнаки у теперішній ситуації? Не тягне захищати країну зі зброєю в руках чи якимось радикальним способом?
Радше навчання у військовому училищі ще тоді утвердило мене в думці, що наша армія нікуди не годиться. За два роки я два чи три рази нормально стріляв, а весь інший час ми підмітали плац, чистили картоплю і шліфували стройовий крок. Тому, ошуканий у романтичному баченні військової професії, я не продовжив воєнну освіту. Але училище дало мені інше: вміння не панікувати. Треба спокійно чекати наказів і не створювати зайвого шуму й хаосу. Якщо буде війна – я піду воювати. Але, наприклад, за Крим я б не воював – і не бачу нічого аж такого трагічного, що ми втратили землю, яка нам ніколи не належала і на якій живуть півтора мільйона людей, які ненавидять усе українське. Це за них я мав би піти у бій? Ні, дякую. Інша справа, що нам важливо підтримати наших союзників – кримських татар. На жаль, вони не захочуть переселитися зі своєї малої батьківщини, але Україна повинна їм допомогти – і місцями в університетах для молоді, і фінансовою допомогою, і на міжнародній арені.
— Ти завжди активно цікавився політикою, чи маєш думку для себе, що зараз відбувається в Україні і до чого ми всі ідемо? Маєш якийсь рецепт на щодень, що робити і як жити в цей неспокійний час?
На жаль, не маю. Я теж переживаю й місця собі не знаходжу. Точно знаю одне: не варто аналізувати ці події зі щоденних новин, це марна справа. Сьогодні закінчуються довші й глибші процеси. Для мене український Майдан 2013-2014 став свідченням того, що в нас остаточно настало двадцять перше століття. Отож, українське ХХ століття – епоха поразок державницьких і незалежницьких прагнень, голодоморів, окупацій, більшовизму і агонії СРСР у формі СНД – завершилося. Тепер маємо шанс побудувати нову українську реальність.
Так чи сяк, а якщо узагальнити всі причини Майдану, то отримаємо просту відповідь: Українська держава радянського типу деградувала настільки, що перестала відповідати духові навколишнього часу і – що найважливіше – своєму ж більш сучасному суспільству. Умовно кажучи, люди зі свідомістю ХХІ століття жили в агонізуючій країні, що давно відстала від свого народу. Співжиття покоління Фейсбуку, ґаджетів, органічної їжі й влади, яка замовляє собі золоті батони й інкрустовані діамантами власні портрети-ікони, не могло довго тривати мирно. Змагалися дві реальності, одна мусила поступитися.
За 23 роки незалежності Україна вичерпала весь пострадянський ресурс – технології застаріли, труби прогнили, промисловість виявилася не пристосованою до ринкових цін на енергоносії, державний апарат став відверто окупаційним, нівелювалося значення науки, освіти, порядності, культурності тощо. Повний крах. В України просто не залишилося ресурсів – ані фінансових, ані ідейних – щоби продовжувати бути Українською Соціалістичною Радянською Республікою. У той же час населення, яке вважали електоратом і яке де-факто було покинуте державою на самих себе, стало self made – само здобуло добру освіту, вивчило мови, об'їздило світ і набачилося, як усе працює на захід і схід від наших кордонів, само навчилося заробляти гроші й утримувати себе, спромоглося не деградувати разом із «своєю» державою, зробило з усього цього висновки. А в потрібний момент – повстало.
— Тебе постійно називають то найперспективнішим поетом Закарпаття, то найзавиднішим закарпатським женихом. А в тебе самого ще є оце відчуття перспективи, що все ще попереду?
Мене ще колись в Ужгороді називали «найкращим поетом общаги». Може, тому, що в гуртожитку поетів було не так багато. Відчуття перспективи й свободи в мене є – передусім, внутрішньої. Сподіваюся, воно зростатиме.
Розмовляла Наталка ГОЛОМІДОВА, «ГК»
Читайте також:
- Закарпаття вражає: люди збирають смаколики у садах і лісах й не вірять очам (ФОТОФАКТ)
- Антивірусний продукт на вагу золота: українці запасаються найпопулярнішим овочем, вартість якого стрімко росте
- Не блекаутом єдиним, а й "штрафним ударом": до чого слід готуватись кожному жителю?
- Дрова поза законом? Новий закон викликає страх серед тих, хто зберігає дрова!
- Поділитись:
- Twitter(X)
- Telegram
- Viber
Частина Австро-Угорщини на Закарпатті: побудований...
За легендою палац має 365 вікон (кількіс...
17.08.2024 22:55 993 0 Культура
Про “закарпатське метро” чули?: колись там їздили ...
Тунель довжиною 310 метрів знаходиться н...
29.08.2024 23:09 6741 0 Культура
Фільм, який знімали на Закарпатті, візьме участь н...
Змагатиметься в номінації "Найкращий між...
09.09.2024 22:51 6436 0 Культура
Єдиний на Закарпатті: в мережі показали відкриття ...
Відкриття "повітряних воріт" на Закарпат...
11.09.2024 20:21 12773 0 Культура
А ви бачили «Кам’яну квітку»?: розкрито таємницю ч...
Мало хто замислювався над тим, як саме у...
24.09.2024 21:22 230 0 Культура
Трагедія на сцені: відомий турецький співак помер ...
Турецький співак Метін Аролат, який здоб...
25.09.2024 13:18 593 0 Культура